|
Історія
Звичаї та закони захищали права споживачів завжди. Ідея захисту прав споживачів поступово матеріалізувалась і знайшла своє втілення в утворенні різноманітних суспільних об'єднань, правових норм тощо.
У середньовічному Львові за чистотою стічних ровів, аби уникнути непотрібних дискусій, узагалі стежив міський кат. Проте лише в середині XX століття усталилися переконувалася, що цивілізовані відносини між виробником і споживачем мають ґрунтуватися на чітких правових засадах (див. також: соціальна відповідальність бізнесу).
У 1936 році з'явилася Національна асоціація споживачів США, в 1951 році — у Франції, в 1957 році — у Великобританії.
Президент США Джон Кеннеді визнав рух за захист прав споживачів життєво важливим, поставив його поруч із профспілковим і «зеленим».
15 березня 1961 президент США видав спеціальну постанову, що проголошувала «Чотири права споживачів»:
-
на безпеку, якість товарів і послуг;
-
на достовірну інформацію про них;
-
право бути почутим у разі висунення споживацьких претензій;
-
право захищати свої споживацькі претензії в суді.
Від того часу 15 березня щорічно відзначають як Всесвітній день прав споживачів. У 1973 XXV сесія Консультативної Асамблеї Ради Європи затвердила «Хартію захисту споживачів», а 1985 Генеральна Асамблея ООН затвердила «Керівні принципи захисту інтересів і прав споживачів». Ці принципи свого часу визнавав навіть СРСР, хоча документального оформлення цього не відбулось.
|
|